Analyse af samarbejdet mellem FFB og KAB er offentliggjort
En ekstern konsulent har brugt de seneste måneder på at analysere samarbejdet.
Det er nu seks måneder siden, at organisationsbestyrelsen forandrede sig markant. Tiden derefter er blandt andet blevet brugt på at lære hinanden at kende, ikke kun som kollegaer, men også som hele mennesker.
Fokus på samarbejde
Det er dog langt fra kun det sociale, der har været i fokus. En samarbejdsanalyse mellem FFB og KAB blev igangsat i august. Formålet var at undersøge tilfredsheden med samarbejdet og administrationsydelser.
Analysen har blandt andet bestået af tre interviews, fokusgruppeinterviews, en workshop og et spørgeskema. Her blev medlemmer og suppleanter i alle afdelinger bl.a. spurgt ind til, hvordan de vurderer den rådgivning, som KAB giver til FFB indenfor f.eks. jura og byggesager, samt hvordan de oplever opgaver og møder i afdelingsbestyrelserne.
Undersøgelsen viser, at der både er gode og dårlige erfaringer med samarbejdet. Den viser også, at det ikke altid er helt klart, hvem der gør hvad, og hvor ansvaret ligger.
Dialog og tillid
Organisationsbestyrelsen og KAB arbejder videre med de ting, analysen har rejst. Samarbejdet handler grundlæggende om dialog og tillid og er som oftest i høj grad båret af relationer. Der er lyttet til historierne om, hvor samarbejdet har haltet, og fokus vil være på, at beslutningsgange og rammer er tydelige.
Derudover igangsættes en justering af den eksisterende administrationsaftale, og som led i det sørger KAB for, at organisationsbestyrelsen har det nødvendige kendskab til produkterne på hylden.
Mere støtte
Analysen viste også, at god kommunikation er afgørende for et godt samarbejde. Kommunikation, både internt i FFB og til beboerne, kommer også til at fylde i det videre arbejde.
Afslutningsvis skal afdelingsbestyrelserne støttes i deres opgave med budget og regnskab. Undersøgelsen viste, at det økonomiske ansvar volder vanskeligheder mange steder.
Læs hele analysen
Der er lavet en fyldig rapport, hvor citater fra interviews og spørgeskemaundersøgelse giver et billede af, hvor skoen trykker, og hvad der karakteriserer det gode samarbejde. Derudover er der lavet en kort udgave på et par sider. Du finder begge udgivelser på dette link.